الجمعة، 31 مايو 2013

زوجين .. ولكن (الحلقة الثالثة )


الحلقة الثالثة
انهارت اميرة اكتر ف لعياط بعد ما افتكرت كل اللي حصل
قعدت تفكر كتير
معقول انا وحشة اوي كدة ؟  معقول هو للدرجادي حاسس اني ظلماه ؟ بس انا ماظلمتش حد !!  هو اللي وافق علي كدة من الاول !    طيب بس برضو ماكنش المفروض اتعامل كدة انا برضو اللي وافقت اتجوزه .... انا اللي قلتله هنتعامل عادي وهنبقي زي اي اتنين مخطوبين ...بس ازااي ؟؟؟ !!
وافتكرت اميرة شبكتها هي ووليد
-------------------------------------
وليد " ايه رايك يا حبيبتي ف الخاتم ده ؟ "
اميرة " حلو اوي يا روحي .. بس مش هيبقي غالي اوي ده ؟ "
" يا حبيبتي مفيش حاجة تغلي عليكي ..انا عايزك بس تكوني مبسوطة ... هو الواحد بيتجوز كام مرة ف حياته .. وبعدين هو انا هجيب لاغلي منك ..ده انتي حبيبتي وروحي وكل حياتي "
" ياااااه ..كفااية بقي الكلام الحلو ده قلبي هيوقف "
" سلامة قلبك يا قلبي "
--------------------------------
احمد ف اوضته متضايق اوي ومش قادر ينام .. مسك التليفون بيحاول يتصل باميرة
" اكلمها دلوقتي .. لا ممكن تكون نايمة ... بس الساعة لسة 10 معقول تكون نامت ....بس انا مش هقدر انام وانا مزعلها كدة ... لا انا الاحسن اروح اصالحها "
----------------------
اميرة قامت من عالسرير فتحت اللاب توب وقالت تقرا اي حاجة تشغلها
فجاه موبايلها رن ... لقت اسم احمد .. اترددت ترد ولا لا
واخيرا ردت
اميرة " الو ... "
احمد " الو ... صحيتك ؟؟ "
" لا كنت صاحية "
" لسة زعلانة مني ؟؟ "
" احمد من فضلك مش وقت الكلام ده  "
" عارف انك زعلان مني ...بس انا مقدرش علي زعلك "
" احمد من فضلك .. ممكن اعرف عايز ايه دلوقتي "
" عايز اشوفك "
" والله .. دلوقتي "
" ااه يا ريت ...... انا تحت البيت .. ممكن تبوصيلي من البلكونة ؟؟ "
" احمد الساعة 11 ... من فضلك روح دلوقتي "
" طيب عشان خاطري عايز اشوفك بس مش هتكلم والله "
" احمد من فضلك انا عايزة انام .... تصبح علي خير "
وقفلت اميرة قبل ما تديله فرصة انه يتكلم اكتر
----------------------------
ف بيت احمد.. محمود وسامية وغادة وحسام
سامية " انا كنت واقفة ف مكاني مش قادر اتكلم .. وعفاف واقفة عايزة تعرف بنتها مالها .. ايه اللي يخليها تنهار من كتر العياط كدة "
محمود " يعني انتوا ماعرفتوش ايه اللي حصل بينهم ؟ "
غادة " والله يا عمي هي اول ما وصلت جرت علي اوضتها ومحدش لحق يكلمها .. وانا لما دخلتلها الاوضة ما اتكلمتش خااالص .. اول ما نقولها ( طيب احمد زعلك ) تنهار اكتر ف العياط "
حسام " طيب هو احمد قال اي حاجة عن اللي حصل ؟؟ "
سامية " لا ...قال مشكلة بسيطة بينا وهما ههيحلوها سواا "
محمود " ربنا يستر ...دي الخطوبة بكرة ... هو ده يعني وقت خناقات "
----------------------------------
اميرة كانت صاحية بس مش قادرة تقوم من علي السرير ...... دماغها هتنفجر من كتر التفكير
اميرة " وليد ... بس بقي . بلاش رخامة "
وليد " رخم عشان بحبك ؟ "
" عايزة اذاكر مفيش وقت ع الامتحان "
" طيب طيب هنذاكر خلاص "
" ايوة كدة "
" اميرة .... بحبك "
" ههههههههههههههههههه دي عاشر مرة تقول بحبك في ايه ؟؟ "
" انا بس عايز اقولك بحبك .. ومش عايزك تزعلي مني مهما حصل وسامحيني لو ف يوم ضايقتك او زعلتك "
" في ايه يا وليد مالك بتقول كدة ليه ... انتا عارف اني مقدرش ازعل منك ابدااا ... حد يزعل من حبيبه بردو ؟! "
قامت اميرة من مكانها والدموع علي خدها
-----------------------------------
حسام " احمد .. احمد قوم عايز اتكلم معاك "
احمد " في ايه يا حسام خير .."
" ايه اللي حصل امبارح مع اميرة "
" مفيش حاجة حصلت ... خناقة عادية "
" بس هيا قالت غير كدة !! "
" هي قالت !!!! ... هي قالتلكوا ايه ؟؟ "
" مش مهم قالت ايه .. المهم انتا قول اللي حصل "
" يا حسام والله انا ماكنش قصدي "
" مكنش قصدك !! .. انتا عملت ايه يا احمد ؟؟ "

"معملتش حاجة ماتخليش دماغك تروح لبعيد "
"امال ايه اللي حصل ؟ "
" انا وانا متعصب قلتلها انى مش ذنبي انها تعاقبني علي جرج وليد ... "
" انتا اهبل يا بني ؟؟؟ ... انتا ازاي تقولها حاجة زي دي ؟؟ "
"والله يا حسام ما كان قصدي .. انا بس كنت متعصب اووي ومعرفش قلت كدة ازاي ؟؟ "
"طيب وهي قالت ايه ؟؟ .. "
" ما قلتش حاجة فضلت تعيط وبس لحد ما وصلتها البيت "
" ربنا يستر والخطوبة ماتتفسخش "
"لا يا حسام ان شاء الله مش هيحصل حاجة !! ..بس هي قالت ايه ؟؟ "
" هي ما قلتش حاجة ولا شفتها ولا كلمتها اصلا "
"امال انتا قلت ................. "
" انا قلت كدة عشان تتكلم انتا "
"يا ابن ال............... "
"ايه انتا هتغلط ولا ايه ؟؟ ........قوم قوم روح صلح اللي انتا عملته "
-----------------------------
اميرة ف اوضتها صاحية بس عاملة نفسها نايمة عشان مش عايزة تواجه حد او مش عايزة تواجه حتي نفسها
احمد بيتصل بيها وهي مش بترد
-----------------------------
احمد بيتصل علي محمد ( والد اميرة ) .
الو .. ازيك يا عمي ؟ ... الحمدلله تمام .. هي اميرة موجودة ؟؟ ...طيب ممكن اكلمها ...نايمة من امبارح !!....طيب هي كويسة ؟..طيب عمي بعد اذنك ممكن اجي اتكلم معاها ؟ ... ربنا يخليك يا عمي ..ماشي هكون عندك بعد ساعة ان شاءالله ..مع السلامة
----------------------------
وصل احمد لبيت اميرة
محمد" ازيك يا احمد عامل ايه ؟"
احمد" الحمدلله يا عمي .."
تدخل اميرة ف اللحظة دي وتقف قدام احمد "
محمد " طيب اسيبكوا انا عشان تتكلموا براحتكوا "
احمد " ازيك يا اميرة عامل ايه ؟ "
اميرة " الحمدلله ..كويسة "
"قلقتيني عليكي ... ما كنتيش بتردي ليه يااميرة ؟؟ "
"كنت نايمة "
"  طيب لسة زعلان مني ؟؟ "
"خلاص يا احمد ما حصلش حاجة لكل ده "
"لا حصل يا اميرة .. وانا فعلا اسف "
" اميرة خلاص يا احمد مفيش داعي تتاسف .. انا كمان كنت بايخة معاك .. وانا اللي المفروض اعتذر "
" وانا مش زعلان منك ... المهم انتي ... "
" وانا بقولك خلاص مش زعلانة "
"دي اهم حاجة عندي "
---------------------------
تاني يوم الخطوبة كانت اجمل خطوبة ف الدنيا
احمد واميرة قاعدين بعد الخطوبة ف كافيه ومعاهم سارة وخطيبها ( مازن ) وحسام وغادة
كل اتنين فيهم علي طرابيزة
احمد "ممكن بقي نتكلم "
اميرة " عايز تعرف ايه يا احمد ؟؟ "
"كل حاجة يا اميرة .. انتي امبارح قلتيلي اننا هنتكلم ف كل حاجة بعد الخطوبة وهتحكيلي كل حاجة عن حياتك"
" طيب انتا قول عايز تعرف ايه وانا هجاوبك "
" عايز اسمع انتي هتقولي ايه ... وليه كرهتي الحب كدة ؟؟ "
" حاضر يا احمد .....هحكيلك كل حاجة من اول ما عرفت وليد......انا قابلت وليد من حوالي 8 سنين .. و......"


نتقابل الحلقة الجاية ... ما تنساش تكتب رأيك ع البيدج ...

الخميس، 30 مايو 2013

زوجين .. ولكن ( الحلقة الثانية )

الحلقة الثانية :

اميرة طلعت من الاوضة وراحت سلمت عليهم وهي باصة ف الارض
محمد " تعالي يا اميرة اقعدي جنب خطيبك "
بصت اميرة لباباها باستغراب وهو بيقول خطيبك
قامت اميرة وقفت بسرعة من مكانها ....
عفاف " في ايه يا اميرة؟؟؟ :"
اميرة " مفيش حاجة بس انا ما وافقتش عالخطوبة "
محمود " ايه ؟؟؟....هو في ايه يا محمد انتا مش قلت انها موافقة "
محمد " ايوة يا محمود هي قالت موفقة ... ولا ايه يااميرة ؟؟؟؟ "
اميرة " ايوه يا بابا بس انا محتاجة اتكلم معاه الاول "
احمد " يا ريت ... بعد اذنك طبعا يا عمي !! "
محمد " طبعا يا بني .. ادخلوا اقعدوا ف البلكونة شوية "
---------------------------------
قام احمد وراح مع اميرة للبلكونة  كان في كراسي شدت اميرة كرسي وقالتله اتفضل اقعد
احمد " حاضر ... انا مبسوط جداا يا اميرة انك طلبتي نتكلم مع بعض الاول "
اميرة " اه كان لازم نتكلم مع بعض واقولك شروطي عشان اقبل اني اتجوزك "
"شروط ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! ...........شروط ايه يا اميرة "
" اه شروط .. انا مش هقدر اخدعك او اكدب عليك "
" ليه ؟؟؟ "
" بص .. انا موافقة اتجوزك ااه .. بس حب وكلام رومانسي وكدة لا "
"يعني ..... ؟؟؟ "
" يعني انا مش هقدر احبك .. وماقدرش اوعدك باي حاجة "
" ااه يعني احنا هنتجوز عالورق بس ؟؟ "
" حاجة زي كدة .. هيبقي جوازنا عادي بس من غير حب "
" طيب يعني مش هتحاولي حتي تحبيني "
" لا انا اصلا مسحت كلمة حب من قاموس حياتي "
" ااه يعني انتي بتطلبي مني اننا  نتجوز من غير اي رومانسيات ...جواز تقليدي جداا يعني "
" ااه .. ولو مش موافق علي كلامي .. ممكن ترفض بسهولة  "
" طيب وان قلت انا موافق علي شروطك بس بشرط "
" ايه هو الشرط .؟؟ "
"انك تحاولي تحبيني ... قصدي يعني سيبي نفسك وقلبك و ان شاء الله  تحبيني "
" انا اكيد هتعامل معاك عادي ... والله اعلم ... بس مش هقدر اوعدك بحاجة "
"خلاص مااشي ..... يبقي انا موافق اننا نتجوز بشروطك وشروطي "
"خلاص وانا اوعدك اني هتعامل معاك كويس وهصون اسمك طول ما انا عايشة "
" انا متاكد من كدة .. بس ممكن اعرف انتي ليه بتعملي كدة ؟؟؟ "
" انا وافقت عشان بابا ... هو استحملني كتير اووي .. ونفسي اسعده واخليه مبسوط بيا "
"اه طيب ممكن بقي نتكلم عننا احنا ؟؟ "
"طيب عايز تعرف ايه "
"طيب ممكن نتكلم مع بعض ف التليفون ونعرف كل حاجة عن بعض ؟؟ "
" تليفون !!!!!!!!!!! ........بس .."
" من غير بس... انتي خلاص هتبقي خطبتي وكلها كام اسبوع وتبقي مراتي "
------------------------------------------------------------
خلصت المقابلة علي تحديد معاد للخطوبة وبعدها ب شهرين الفرح
-----------------------------------
احمد ف الشغل قبل الخطوبة بيومين ... مسك التليفون وبيتصل باميرة "
"الو .. اميرة  ...عاملة ايه ؟؟ ...اه تمام الحمدلله .. امتي .. انا لسة ف الشغل هخلص كمان ساعة كدة وهنزل .... طيب ما تتاخروش بقي ... طيب سلام "
-----------------------------------
بعد ساعة نزل احمد من الشغل وكانوا رايحين يجيبوا الشبكة .. وصلوا عند الجواهرجي وطلب من اميرة انها تختار اللي هي عايزاه
احمد " هاه يا اميرة في حاجة عجبتك "
اميرة " اختار انتا عادي "
" لاطبعا ازااي دي شبكتك انتي وهديتك لازم انتي اللي تختاريها "
" مش هتفرق يعني يا احمد مين اللي اختار المهم انها هتتجاب وخلاص "
سامية " ازاي يعني يا بنتي ..انتي اللي هتلبسيها ولازم انتي اللي تختاريها .. وماتخافيش اختاري اللي انتي عايزاه واحمد هيجبهولك ان شاء الله "
" يا طنط والله مش هتفرق انا اصلا مش بحب الدهب ومش بحب البسه "
عفاف " ازاي يعني يا بنتي ..دي فرحة البنت ف شبكتها "
"يا ماما خلاص بقي اللي هيختاره احمد انا موافقة بيه "
مسكها احمد من ايدها وشدها وطلعوا بره المحل
"في ايه انتا ازااي تمسك ايدي كدة اصلا "
" انتي اللي في ايه ؟؟ ...مش لازم كل شوية تحسسيني انك بتكرهيني "
" انا مش بكرهك .."
"  بس مش بتحبيني "
" احمد ده كان الاتفاق من الاول وانتا الي وافقت .......... وبعدين فيها ايه يعني .. ايه اللي حصل لكل ده ؟؟ "
" عارفة لو انتي بتحبيني كنت قلت عايزاني اجيب الشبكة علي ذوقي ... بس انتي بتقولي كدة عشان مش فارقة معاكي "
" ايه يعني اخترت الشبكة ولا لأ ..هتفرق ف ايه يعني ؟؟ !! "
" ماااشي يا اميرة .. مش هتفرق ف حاجة ,,, خليهم هما يجيبوا الشبكة ويلا بينا "
" يالا بينا فين ؟؟ "
" عايز اتكلم معاكي ... ايه ولا بلاش دي كمان !! "
" بس انا .... "
وقبل ما تكمل كلامها دخل احمد المحل وقال لمامته ومامت اميرة يختاروا هما الشبكة وانه هياخد اميرة ويمشي
كان ماسك ايد اميرة وهي مش عارفة تعمل ايه ... كانت بتحاول تشيل ايدها من ايده بس هو كان ماسكها جامد .. كانه بيطلع عصبيته بانه يضغط علي ايدها "
---------------------------------
سامية وعفاف بيبصوا لبعض ومستغربين اللي حصل
وقفوا كدة 5 دقايق وقاطعهم الجواهرجي لما عرض عليهم مجموعة تانية  من الخواتم
عفاف " معلش يا سامية .. حقك عليا انا "
سامية " وايه اللي يزعلني ف كدة .. هما احرار مع بعض "
" خلاص احنا نختار لهم اي حاجة شيك ونجبها وهما اكيد مش هيعترضوا "
"خلاص عين العقل اختاري الي انتي عايزاه احمد عمره ما هيبخل عليها "
" لا احنا مش عايزين حاجة غالية اووي انا بنتي اصلا مش بتحب الدهب ...هو خاتم واسورة وخلاص "
" خلاص اللي تشوفيه ...بس انا هجبلها هديه مني انا ملهاش دعوة بشبكتها خاالص "
وفضلوا سامية وعفاف يختاروا حاجة شيك وقيمة جدا لاميرة "
--------------------------------
احمد اخد اميرة وركبوا العربية وفاضل سايق من غير ما ينطق بكلمة
اميرة " ممكن اعرف بقي عايز ايه ؟؟ "
احمد " يعني ايه عايز ايه .. ليه اسلوبك دة معايا ؟؟ !! "
اميرة حست باحراج لان فعلا كان اسلوبها بايخ وبدات تتكلم والدموع ف عنيها لان اول مرة حد يزعقلها كدة
"اصل ...... انتا ......اللي حصل ... "
" مكنش قصدي ازعق فيكي كدة ...بس اللي انتي عملتيه مش شوية برضو "
" بس انا ما عملتش حاجة غلط "
"لا غلطي يا اميرة ..انك تحرجينا كلناا قدام الجواهرجي .. وبعدين دلوقتي تعلي صوتك وتقوليلي عايز ايه ؟ ! "
" بس انتا اللي من الاول لو كنت جبت اي حاجة ماكانش حصل كل دة "
" ليه يا اميرة مش قادرة تحسي بيا ؟؟ "
" احمد من فضلك ...  يا ريت بلاش تتكلم ف الموضوع ده تاني ... محدش ضربك علي ايدك عشان تتجوزني ."
" اااه عندك حق محدش ضربني علي ايدي .. بس كنت فاكر اني اقدر اخليكي تحبيني "
" وانا قلتلك الكلمة دي ف حد ذاتها مش موجودة ف حياتي "
" وانا ايه ذنبي انك تاخديني بذنب واحد تاني ؟؟ !! "
" ايه ..................... نزلني من فضلك يا احمد "
" تنزلي فين يا اميرة .انا لسة ماخلصتش كلامي "
" احمد من فضلك نزلني "
قالتها اميرة وهي بتزعق ... وبعدها انهارت ف العياط
---------------------------------------------
ف بيت امبرة سامية وعفاف قاعدين بيفرجوا غادة وسارة علي الشبكة
سارة " هي اميرة فين ؟؟ "
عفاف " مش عارفة خدها احمد وقالوا هيتمشوا بالعربية شوية "
سارة " ربنا يسعدهم يا رب "
سامية " نقوم احنا بقي نمشي ... يا دوب نلحق عشان غادة كمان تلحق تروح بيتها "
عفاف " لا والله ما يحصل .. خليكوا معانا .. ولما يجي احمد واميرة نتعشي سوااا "
سامية " ربنا يخليكي يا رب بس معلش خليها مرة تانية. "
غادة " معلش يا طنط مش هينفع انا سايبة ملك مع حسام وزمانه محتاس بيها "
سارة " لا خليكوا قاعدين ونكلم حسام يجيب ملك ويجي "
سامية " مش هينفع .. خلاص الشبكة بعد بكرة وهنفوق بعدها ونعمل اللي احنا عايزينه "
عفاف " ان شاء الله .. ربنا يتمملهم علي خير "
-------------------------------------
ف نفس اللحظة دخلت اميرة وهي بتعيط وكان احمد معاها ..جرت علي اوضتها ووراها غادة وسارة
عفاف " في ايه !!!!!!!!!!!!!!!!! "
احمد " مفيش حاجة يا طنط "
سامية " امال اميرة بتعيط كدة ليه ؟؟ "
" مفيش حاجة يا ماما .. كانت متضايقة بس شوية "
سامية " وايه بس اللي ضايقها ...زعلتها ليه يا احمد "
عفاف " هو ايه اللي حصل بالظبط يا احمد احكيلناا "
" مفيش حاجة يا جماعة .. شوية مشاكل وانا افضل نحلها انا وهي بس ..لو هي عايزة تحكيلك يا طنط دي حاجة ترجعلها هي .......عن اذنكوا "
ونادوا علي غادة ومشوا كلهم
---------------------------
ف اوضة اميرة سارة ومامتها بيحاولوا يفهموا ايه اللي حصل
اميرة بتعيط ومش بتتكلم
مسحت دموعها
اميرة " بعد اذنكوا انا تعبانة وعايزة انام "
عفاف " طيب مش هتشوفي شبكتك يا حبيبتي ؟؟ "
اميرة " بعدين يا ماما مش وقته "
" طيب يا حبيبتي براحتك ...ربنا يهديكوا "
قامت الام وسارة... واميرة فضلت نايمة عالسرير بس مش عارفة تنام من كتر التفكير "
---------------------------
اميرة بتعيط ومنهارة من العياط
احمد " انا اسف يا اميرة ما كنش قصدي اضايقك "
اميرة " من فضلك عايزة اروح "
" بجد ماكنش قصدي يا اميرة "
" انتا تعرف ايه عني او عن حياتي عشان تتهمني كدة "
" انتي ا اميرة اللي مش عايزة تصارحيني باي حاجة ولا تتكلمي معايا ؟؟"
" احمد من فضلك عايزة اروح ... مش عايزة اتكلم ف اي حاجة "
-----------------------------

انهارت اميرة اكتر ف العياط بعد ما افتكرت كل اللي حصل
قعدت تفكر كتير
معقول انا وحشة اوي كدة ؟  معقول هو للدرجادي حاسس اني ظلماه ؟ بس انا ماظلمتش حد !!  هو اللي وافق علي كدة من الاول !    طيب بس برضو ماكنش المفروض اتعامل كدة انا برضو اللي وافقت اتجوزه .... انا اللي قلتله هنتعامل عادي وهنبقي زي اي اتنين مخطوبين ...بس ازااي ؟؟؟ !!


وافتكرت اميرة شبكتها هي ووليد !!!!

رائكوااا بقي وتوقعاتكوا :) :) 

الأربعاء، 29 مايو 2013

زوجين .. ولكن ( الحلقة الاولي)

ف اوضة اميرة (بنت ف ال28 من عمرها )  واللاب توب مفتوح  وورق كتير ف كل حته
مامتها بتدخل عليها
" اميرة ... قومي كلمي باباكي عايزك "
"حاضر يا ماما ثواني وجاية "
خرجت الام (عفاف ) ووراها اميرة
الاب " تعالي يا اميرة يا بنتي عايزة اتكلم معاكي ف موضوع مهم اوووي " "
اميرة " خير يا بابا ...قلقتني " "
" خير يا بنتي .... دلوقتي انتي مش صغيرة وانا عايز اطمن عليكي قبل ما اموت "
" بعد الشر عليك يا بابا ربنا يخليك لينا "
"يا حبيبتي انتي واختك اللي ليا ف الدنيا  ... واختك اهي كلها كام شهر وتتجوز ,,انا عايز اطمن عليكي انتي "
 " يا بابا انا مش عايزة اتجوز انا مش ممكن انسي اللي وليد عمله فيااا ...ده خلاني اكره كل الرجالة  اللي ف الدنيا "
" يا حبيبتي وهتفضلي كدة لحد امتي ,,الموضوع دة عدي عليه  اكتر من 3 سنين"
" يعني انا هنسي بالسهولة دي...دي جرحني وموت كل حاجة جوايا "
"بس يا بنتي الحياه مش بتقف علي حد "
" لا يا بابا انا ااه نسيت وليد بس مش ممكن انسي جرحه ليا .....معقول بعد الحب ده كله يطلع بيخدعني ....يسبني كده عادي ....انا خلاص شيلت كلمة حب من حياتي "
دخلت ساره من باب البيت
ساره "السلام عليكم "
" وعليكم السلام "
محمد " تعالي يا سارة يا بنتي عقلي اختك "  
سارة " ايه يا بابا انتا قلتلها علي احمد "
اميرة " احمد مين ؟؟؟؟!!!!! ....انتي كنتي تعرفي يا سارة وماقلتليش ؟؟؟؟؟؟؟؟ ""
" والله يا اميرة لسه عارفة امبارح ...وبابا قالي انه هو اللي هيقولك .."
" ومين احمد دة ؟؟؟"
الام قعدت معاهم بعد ما خلصت اللي وراها في المطبخ
الام " احمد بيحبك يا اميرة من زماان وانتي لما اتخطبتي لوليد زعل اوووي ... وافقي يا اميرة دي مش اول مرة يكلم ابوكي ف الموضوع دة "
اميرة " مش اول مرة !!! ... يعني انا اخر من يعلم ؟؟"
الاب " يابنتي احمد ابن محمود صاحبي... وابوة عشرة عمر .. هو كان اتكلم عليكي قبل كدة بس انتي وقتها اتخطبتي لوليد ... وبعد ما سبتي وليد كلمني تاني ف الموضوع دة  وانتي قلتي مش عايزة تتخطبي ولا تتجوزي واناا قلت لما تنسي شوية"  "
اميرة " بس انا لسه علي موقفي ..مش عايزة اتجوز"
سارة " طيب اقعدي معاه حتي وشوفيه واتكلمي معاه  يمكن يعجبك يا اميرة "
الام " ااه يا بنتي عشان خاطرنا اقعدي معاه ... الناس جايين بكرة يشوفوكي ..بلاش تحرجي ابوكي "
اميرة " بس يا ماما "
الاب " خلاص يا اميرة براحتك ... اعملى اللي انتي عايزاه .. احرجينى قدام الناس ... هو انا عشان بحبك ومش بزعلك تعملى فيا كدة "
ودمعت عين الاب 
الاب " انا عايز افرح بيكي يا اميرة ..انا خلاص رجل جوة ورجل برة "  
اميرة " ربنا يخليك لينا يا بابا ..حاضر يا بابا هقعد معااه وهتجوزه كمان المهم انتا تبقي مرتاح "
الام " هو ده عين العقل ... وان شاء الله هيعجبك ..احمد كويس اوووي ومثقف "
اميرة " ربنا يقدم اللي فيه الخير ..عن  اذنكوا عندي شغل "
الاب " ربنا يوفقك يا بنتي "  
_--------------------------------------------------------------------------------
ف بيت احمد قاعد احمد و محمود وسامية
احمد " انتا بتتكلم جد يا بابا يعني بكرة هنروح نخطبها ؟؟؟ "
محمود " ااه انا النهارده اتكلمت مع محمد ورايحين بكرة ان شاء الله "
سامية " ربنا يسعدك يا بني "
احمد " ربنا يخليكي يا حبيبتي ..انا بجد مش مصدق نفسي " :)
الباب بيخبط
الام(سامية ) " دة اكيد حسام قوم افتح لاخوك يا احمد "
احمد " حاضر يا ماما .... حسام عامل ايه ؟؟؟ "
حسام " الحمدلله انتا عامل ايه يا كبير "
"تمام ...امال فين ملك مجبتهاش معاك ليه "
" يا عم اقعدلنا علي جنب بقي ..انا يعني هعرف اشيلها ولا امسكها لوحدي "
"ههههههههههه ... مش عارف تشيل بنتك .."
"اضحك اضحك ..انا قصدي مش هعرف اخد بالي منها وبعدين هسوق العربية اززااااي ..وهي اصلا هتستعد عشان تروح معايا بكرة خطوبة عمها "
"ايه ده انتا عرفت منين "
"انتا اهبل ..انا اصلا صاحب الفكرة "
"بجد,,,..بس ازااي انا عايز افهم "
" انا لما لقيت بابا وعمو محمد بيتكلموا ف الشغل ..قلتلوا عايزين نفرح باميرة بقي ..قالي يا ريت بس هي توافق ..قمت قايل ما نوفق راسين ف الحلال ونخطبها ل احمد ...وبابا كمل الباقي بقي ..وعمل الاجراءات الازمة "
"ههههههههههههه ...الاجراءات اللازمة  هو احنا بنمضي ورقة شغل ..اجراءات لازمة ؟؟ "
"قصدي يعني الكلام المطلوب وكدة يعني "
الاب " المهم اننا بكرة هنروحلهم علي 6 ان شاء الله ... ما تتاخرش بكره ف الشغل "
احمد " اتاخر .. وانا اقدر اتاخر "
حسام " ههههههههههه ..يا حنين انتا "
احمد " ربنا يخليكوا ليا يا رب "
الام " ربنا يتمملك علي خير يابني "
--------------------------------------------------------------------------------
ف شركة كبيرة للمقاولات احمد معاه ياسر
ياسر " احمد ..احمد .. مالك سرحان في ايه ؟؟ "
احمد " مفيش بس فرحان شوية "
" يا رب دايما ..بس ايه السبب "
"هروح اتقدم النهاردة للبنت اللي طول عمري بحبها "
" الله يسهله يا عم .. بس انتا ما قلتليش انك كنت مرتبط !!! "
" لا انا مكنتش مرتبط ..انا كنت بحبها من زمان بس هي كانت رافضة الجواز "
" شكل الموضوع كبير اوووي طيب احكي ايه اللي حصل ؟؟"
وحكي احمد لصاحبه ياسر الموضوع
------------------------------------------------------------------
ف بيت اميره الكل بيستعد عشان عائلة احمد علي وصول
اميرة ف اوضتها ومامتها وسارة معاها
سارة " البسي الفستان ده يا اميرة "
اميرة " فستان ايه بس ؟؟؟"
الام " يعني هتقابلي الناس كدة بالبنطلون الجينز دة "
اميرة عادي يعني يا ماما " "
محمد بينادي عليها وبتقوم عفاف (الام ) تطلعله
الام " اتصرفي مع اختك بقي يا سارة "
سارة " حاضر يا ماما "
اميرة قعدت قدام اللاب توب
سارة " ايه يا اميرة مش هتجهزي ؟؟ "
اميرة " حاضر يا سارة هقوم البس اهو"  
"خدي الفستان ده كدة وجربيه "
"حاضر هعمل كل اللي انتوا عايزينه "
" اميرة لو مش هتبقي مبسوطة خلاص "
"لا يا سارة انا اللي يبسطني هو اني اشوفكوا مبسوطين وراضيين عني "
" ربنا يسعدك يا اميرة يا اختي يا رب "
" ويسعدك يا حبيبتي "
قامت اميرة لبست االفستان اللي سارة جابتهولها وكان شكلها يجنن ..كانت اميرة وشبه الاميره فعلا
عفاف " بسم الله ماشاء الله ...قمر يا اميرة .. ربنا يحميكي لشبابك يا بنتي "
سارة " ايه يا اميرة الحلاوة دي ..كنتي مخبية ده كله فين ؟؟؟ "
عفاف " بنتي طول عمرها زي القمر ...ربنا يسعدك يا بنتي "
اميرة " ويخليكي لينا يا ماما "
============
وصل احمد وعيلته باباه (محمود ) ومامته (سامية ) واخوه (حسام ) ومراته (غاده ) وبنته (ملك)
اهل اميرة بيرحبوا بيهم جدااا .. والاتنين بيسلموا علي بعض بحميمية اووي
قعدوا واتكلموا مع بعض شوية وبعدين نادوا علي اميرة
اميرة طلعت من الاوضة وراحت سلمت عليهم وهي باصة ف الارض
محمد " تعالي يا اميرة اقعدي جنب خطيبك "
بصت اميرة لباباها باستغراب وهو بيقول خطيبك
قامت اميرة وقفت بسرعة من مكانها ....
عفاف " في ايه يا اميرة؟؟؟ :"
اميرة " مفيش حاجة بس انا ما وافقتش عالخطوبة "


 مستنية ارائكوااا وهحاول انزلها يوميا بس ما اوعدكوش وحسب المشاركة معانا